"Sneeuw vertraagt alles, behalve de snelheid van uitglijden"

Kleding advies

Welke kleding trek je aan als je gaat schaatsen?

Natuurlijk is de kledingkeuze als je gaat schaatsen afhankelijk van de plaats waar je gaat schaatsen en de weersomstandigheden die je kunt verwachten. Grofweg zijn er twee mogelijkheden:
• schaatsen op een binnenbaan (geheel of gedeeltelijk overdekt). Bij het schaatsen op een binnenbaan is er geen wind (wel de bewegingssnelheid, dus rijwind), relatief hogere temperatuur en een hogere luchtvochtigheid.
• Toertocht. De kleding bij het schaatsen in een toertocht is afhankelijk van: de buitentemperatuur (vaak laag), lage/hoge luchtvochtigheid, veel of weinig wind (let op de gevoelstemperatuur), regen of sneeuw.

Bij het kiezen van de juiste kleding zijn er een aantal belangrijke factoren:
• de intensiteit van bewegen bij recreatief schaatsen, een training of wedstrijd,
• de snelheid van de voortbeweging (rijwind); vergelijk schaatsen met hardlopen,
• de weersomstandigheden: wind, regen, temperatuur, luchtvochtigheid.

Variatie van de kleding is ook van groot belang:
• dikte,
• aantal lagen,
• keuze van het materiaal,
• bescherming tegen vochtige omstandigheden ja/nee.

Je kunt natuurlijk gaan schaatsen in je “normale” kleding. Spijkerbroek, trui en of jas. Maar je zult al snel merken dat je hier niet makkelijk in kunt bewegen. Beter is het om goede sportkleding aan te schaffen. Het is ook goed om afhankelijk van de omstandigheden meerdere lagen kleding te dragen. Je kunt dan je kleding “pellen”. Als het te warm wordt doe je een of meerdere laagjes uit, wordt het kouder dan doe je een extra laagje aan.

Bij normale omstandigheden is het goed om ventilerende kleding te dragen in plaats van vochtabsorberende kleding. Dit om verdamping van het zweet mogelijk te maken. Vochtabsorberende kleding lijdt vaak tot natte kleding (onprettig en zwaar). Bovendien wordt het vocht van je huid direct opgenomen in de kleding waardoor verdamping aan de huidoppervlakte minder mogelijk is. Er kan na het stoppen of al tijdens het sporten met vochtige kleding een te snelle afkoeling optreden. Natte kleding is bovendien een slechte isolator bij het beschermen tegen koude temperaturen. Te veel kleding lijdt vaak tot veel zweten, waardoor prestaties minder worden. In het begin mag het best frisjes aanvoelen, bedenk als je in beweging bent de lichaamswarmte gaat toenemen.

Het beste kan je de kleding uitproberen tijdens de warming-up. Begin met weinig kleding en kies later voor extra bescherming als ondanks de inspanning het toch nog te koud blijft. Bij sporten tijdens koude weersomstandigheden moet je in ieder geval alle uitstekende delen extra beschermen: handen, voeten, neus, oren, oogleden en geslachtsdelen.

Verdeel je belasting gelijkmatig: bij een te snelle start van een duurevenement (sporten met een hoog geleverd vermogen) ontstaat transpiratie. Wanneer je dit vermogen niet kan volhouden, zijn je kleren inmiddels vochtig. Wanneer je later noodgedwongen met een lager vermogen verder moet sporten, kan onderkoeling ontstaan door te vochtige kleding. Je lichaam op temperatuur houden kost in dit geval extra energie, die beter gebruikt kan worden om te bewegen dan je lichaam op temperatuur houden. Je prestatie zal daarom verder afnemen.

Door zemen te gebruiken kan het vocht vanuit je kleding onttrokken worden, waardoor je kleding droog blijft (beter isolerend). Maak gebruik van windblokkers bij veel wind met een lage gevoelstemperatuur. Windblokkers zijn kledingstukken die door hun vezeleigenschappen het lichaam aan de voorzijde beschermen tegen koude wind. Windblokkers beschermen je lichaam tegen de wind. Aan de achterzijde zijn vaak goede ventilatie mogelijkheden.

Bij regenachtig weer is het gebruik van bijvoorbeeld Gore-tex kleding aan te raden,. Dit materiaal laat geen vocht door van buiten maar de mogelijkheid is wel aanwezig voor het doorlaten van het verdampte zweet. Dit is mogelijk door de vezelstructuur van de stof.

Het insmeren van vaseline van onbeschermde delen van het lichaam is zinvol als extra isolator.

Maak liever gebruik van meerdere kleding lagen dan van bijvoorbeeld een dikke trui.
Experimenteer veel tijdens trainingen om steeds de goede kleding te kunnen kiezen afhankelijk van alle weersomstandigheden.

Na het beëindigen van het sporten moet afkoeling voorkomen worden door het aantrekken van extra beschermende en/of droge kleding. Als je stopt met sporten kan door het stoppen van de energieproductie van het lichaam en het dragen van vochtige kleding te snelle afkoeling optreden.


Ogenblik a.u.b. ...